Sluta..

Nu ska jag sluta ursäkta mig de gånger det är långt mellan inläggen.
Tycker att jag skriver lite då å då men nu är det ju en vecka sen igen, men ser att jag trots dålig uppdatering har kvar ett gäng trogna läsare, kul!
Tyvärr blir det ett riktigt gnällinlägg nu så ni som inte orkar med sånt kan sluta läsa HÄR.

För er som av olika anledingar inte vet vad som händer i min organisation nu, så har min arbetsgivare, som för övrigt måste vara bland de absolut sämsta i landet, beslutat att Ambulansen ska ta över Hemsjukvårdsuppdragen på nätter och helger, vilka i vanliga fall hör till Primärvården.
Tycker ni det låter som ett klokt bestlut?

Hela tiden pratas det om hur vi i ambulansen ska bli effektivare och komma snabbare ut till patienten, det skapas strokeflöden, höftflöden, det pratas om sepsisflöden, det kommer hela tiden nya direktiv och behandlingssätt som ska vara bättre och effektivare... osv... allt för att patienten ska få rätt och snabb vård så fort som möjligt.
Nu har alltså Ledningen bestämt sig för att vi ska börja sköta Distriktssköterskornas uppgifter på nätter och helger.
All heder åt dem och deras uppgifter, de har breda kunskaper och gör ett fantastiskt jobb.
Men nu är det så att jag jobbar på ambulansen med inriktning på akutsjukvård.
Och det vet väl de flesta att ambulansen är oftast först på plats för att göra livräddande insatser.
Men det gör tydligen inte Landstinget Gävleborg.

Den dagen vi står med en urdragen kateter som ska bytas på 83-åriga Nils, och en 2-åring samtidigt sätter en peng i halsen 1 mil bort, hur ska vi förklara för den mamman att vi inte kunde rädda livet på deras barn för vi stod och höll på med sånt som inte ens hör till våra arbetsuppgifter?
Då skulle man ju önska att de som tagit detta idiotiska beslut kunde komma ut och trösta och förklara det för dom att ambulansen fått nya arbetsuppgifter.
 
Just nu är det nog vi, Ambulanspersonalen och Distriktssköterskorna som är jävligt frustrerade och arga över detta, men Grejen är den att det här kan drabba precis vem som helst, Dig, Din familj, Din bästa vän.. ingen vet när man behöver  Akut hjälp!


Nu lär jag gå å skölja bort masken.
I ansiktet alltså.
Hej

Kommentarer
Postat av: L som i negerboll

Bra skrivet!

Svar: Tack =)
Marie.

2013-01-08 @ 11:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0